Chinaka lodge

9 oktober 2016 - Vivo, Zuid-Afrika

Inmiddels zijn we sinds zondag bij de Chinaka lodge en we hebben 't reuze naar ons zin. Samen met Shawn trekken we er elke dag op uit om de neushoorns te gaan voeren. En dit is echt telkens weer een prachtig gezicht. Er zijn twee 2 mannetjes, Francesco en Babelegi een mannetje van 6 maanden, baby Jack en 5 vrouwtjes, Shinkwe, Lavara, Raphele, Solare, en Maroela. De allereerste keer dat wij hen zagen was zo indrukwekkend, nog nooit was ik zo dichtbij een neushoorn en op de foto's lijkt het misschien allemaal een beetje Beekse Bergenachtig, ook omdat ze gevoerd worden...maar niets is minder waar. Je praat echt wel over wilde beesten die meer dan 3000kg wegen. Het is wel mooi om te zien hoe zij op Shawn reageren. Shawn heeft meer als 3 maanden dag en nacht met hen in de bush geleefd om hun gedrag te bestuderen en kan dus aan vrijwel elke beweging of geluid zien wat er staat de gebeuren. Op het moment dat zij te dichtbij komen spreekt Shawn ze aan en je ziet ze dan ook echt op zijn stem reageren en teruguit gaan. Zo ontzettend bijzonder om te zien. Je ziet ook echt dat het helemaal Shawn zijn ding is. Hij is ontzettend met de dieren begaan en is mega enthousiast. De eerste dag hier hebben we "fencepatrol" gedaan. Dit is de controle van het hekwerk en dat is een hele klus. De gamefarm is namelijk 8.000 hectare groot. Deze contole wordt door meerdere bewapende mensen uitgevoerd. Bij deze controle wordt het hekwerk gecontroleerd, en gekeken of er sporen zijn van stropers. Shawn vertelde dat men inmiddels heel clever is geworden om zo weinig mogelijk sporen achter te laten. Zo doet men bijvoorbeeld sokken over de schoenen, of wordt het profiel van de schoen in zijn geheel weggeveild. Ook loopt men in een dogtail dwz ze lopen rechtdoor en maken dan bewust een looping om zo weer terug te keren op het rechte stuk en dan te kunnen zien of Antipoaching hen op het spoor is. Tevens hangen zij op het moment dat er fencecontrol is een ijzeren balk achter het bakkie om de grond weer vlak te maken, zodat zij de volgende dag de nieuwe sporen goed kunnen zien. Routes worden elke dag op verschillende tijdstippen en verschillende manieren uitgevoerd, zodat eventuele verkenners op het verkeerde been worden gezet. Toen wij naar de neushoorns gingen werden wij vergezeld door nog twee members van het APU (Anti Poaching Unit) Ryno en Jackson. Zij zijn bewapend met shotguns en dragen schietvesten. In tegenstelling tot wat je zou verwachten gaan stropers vaak alleen op pad, met enkel een klein rugzakje en een AK-47, dus dit is absoluut een serieuze zaak. Op het moment dat er een stroper wordt gesignaleerd, worden onmiddellijk alle buren gealarmeerd en komt er helicopter deze kant uit om mee te zoeken. En als je dan zo dicht op deze prachtige dieren staat besef je pas wat een voorrecht dat het is om dit te mogen beleven en dan zo exclusief, soms denk ik dat ik droom en dan net als je denkt dat het allemaal niet beter kan, vraagt Shawn of wij zijn meegaan op "Waylay" . Dit houdt in dat je de bush in gaat met een dekentje en je ergens stil op gaat houden rondom de neushoorns en dan simpelweg te luisteren en te kijken wat je hoort en ziet. Toen wij aankwamen rijden bij de neushoorns was het inmiddels al donker. Shawn zijn zette de auto stil en wat er toen gebeurde is echt niet te beschrijven. Wij hoorde namelijk baby Jack huilen. Shawn vertelde dat hij dit doet als hij bij zijn moeder wil drinken. Het geluidje, want het is echt heel zacht, zou je kunnen omschrijven als dat van een klein vogeltje. Zo'n liefelijk geluidje dat je tot in het diepst van je ziel raakt. Zo onschuldig.... zo mooi....zo puur en wat er dan door je heen gaat echt fenomenaal!!! En wij maken dat hier gewoon mee!!!En ja, je kent me he....dus er zijn traantjes gevloeid....Vervolgens zijn we in de bosjes gaan liggen en hebben gekeken en geluisterd. Je kon de neushoorns horen ademen, kauwen en slikken. Toen er ineens een warthog/vlakvark vlak voor onze neus voorbij kwam gelopen hou je toch wel even je adem in.....maar ook weer zoooo  gaaf! Na een dag vol indrukken terug naar onze hutje om te gaan slapen.