Richting het avontuur...

7 oktober 2016 - Alldays, Zuid-Afrika

Na een lekker ontbijtje, door iemand van de lodge afgezet bij de luchthaven. Het is toch een heel stuk relaxter als je niet hoeft te rennen, haha. Alles verliep verder heel voorspoedig, dus na een snelle incheck en controle, even wat shirts gekocht voor Esther, want die had verder natuurlijk niets bij, kopje koffie genoten en gewacht op onze vlucht, die keurig op tijd vertrok. Op de luchthaven werden we al opgewacht door Lucas en Mohamed, die ons naar onze bestemming zouden brengen. Gevraagd of zij eerst nog een "stoppie" konden maken bij een winkel om een broek, sokken en ondergoed te kopen voor Esther, want dat hadden ze niet op de luchthaven. Na 10 minuten te hebben gewinkeld begonnen aan een rit van ongeveer 2 uur richting Vivio, zo bleek later. Hier werden we opgehaald door Wijnand, een alleraardigste man. we reden eerst naar "Philipstown". Dit was een onderkomen restcamp dat wordt gerund door een echtpaar twee 75 plussers. Zij werden door Wijnand aan ons voorgesteld als "Auntie" en "Uncle" ook twee alleraardigste mensen, dat voelde goed. Hier werden ook twee grote kratten met eten uitgeladen, waarvan een krat daar een krat achter bleef, ik kom hier later nog op terug. Vervolgens nam Wijnand ons mee naar onze overnachtingsplek op de Tambati farm, onderweg kwamen wij al allerlei dieren tegen, Kudu, Impala, Buffel, Waterbuck, Nyala, dit was werkelijk prachtig. Onze overnachtingsplek  betrof een klein restcampje  genaamd "Letaki" met ongeveer 3 overnachtingsplekken, een "Zuipkrip" (barretje) een keukentje en een boma met plek voor kampvuur en BBQ en huishond "Rossi" Op het moment dat ik daar stond op deze mooie plek, werd ik toch wel even emotioneel. Damn het was goed om weer in Afrika te zijn. De geuren de geluiden......heerlijk gewoon! Vervolgens werden wij voorgesteld aan Rosalyn. Rosalyn zou er voor zorgen dat onze kamers schoon bleven, de was doen...excuse me?! Wij kwamen hier toch om te werken? Wat een luxe allemaal, maar tegelijkertijd voelde het ook niet goed, als iemand van 1,5 meter hoog jou koffer van 23 kilo moet dragen, dus al snel duidelijk gemaakt dat wij dat allemaal best zelf konden doen. Wijnand gaf aan dat hij ons mee wilde nemen om de dieren te voeren, daar het op dit moment erg droog is in deze omgeving en men daarom de dieren bij moet voeren. Hier waren wij natuurlijk meteen voor te vinden. Wij moesten eerst nog twee medewerkers (donkere mensen) ophalen. Deze twee mannen waren samen nieuwe hekwerk aan het plaatsen. En dan moet je je dus voorstellen, zíj hebben alleen palen en ijzerdraad en moeten dit met de blote handen realiseren, in de snikhete zon... Op het moment dat wij bij die mannen aankwamen was het namelijk 40 graden. Als je in de auto zat met de raam open, was het alsof iemand een föhn op je gericht had. Wat wel opviel was dat Wijnand heel aardig was voor zijn personeel. Hij bedankte hen voor het werk dat hadden verricht bij het hek en zei dat hij het knap vond, dat zij al zover waren gekomen ondanks het feit dat het eigenlijk heel warm was. Je kon zien aan deze mannen dat zij dit gewend waren en dat hij dit nu niet alleen maar zei omdat wij erbij waren. Deze mannen stapten achterin het "bakkie" (pick-up) en toen reden we weer naar Philipstown om hooi en voederkorrels op te halen, dus Esther en ik springen uit het "bakkie" en lopen richting het hooi en de korrels en willen het e.e.a. inladen, maar dit was dus niet de bedoeling, Wijnand zei dat wij dit de jongens moesten laten doen. In de auto kwam hij hier nog even op terug en gaf aan dat hij wel zou aangeven op het moment dat wij mochten assisteren..... (ja maar....wij kwamen hier toch om mee te helpen? ) Onderweg gaf Wijnand aan dat hij zag dat wij de mannen wilden helpen, hij zei dat als wij dat oké vonden, hij wel zou aangeven als wij moesten helpen. Wat toch een beetje een vreemd gevoel gaf.... Wijnand vroeg wat ons naar Afrika bracht en wat wij ervan verwachten. Dus wij gaven aan waar wij ons voor opgegeven hadden. Hij gaf toen aan dat zij ook Neushoorns op de farm hadden, maar dat die in een speciaal bewaakt gedeelte zaten. We zouden daar maandag nog wel een keer op komen....uhhh maandag....wij zette onze vraagtekens erbij... Enfin 's avonds werden wij uitgenodigd om te komen "braaien" bij Auntie en Uncle. We hebben daar werkelijk een hele gezellige avond gehad en ik heb daar Whiskey leren drinken, dit was weliswaar een mix (de Wijnand Whiskey Special WWS, Whiskey, soda and a little bit of lemonade) net limonade tot je een keer opstaat

1. Marjo & Toon:
    12 oktober 2016
    Hallo Monique & Esther,
    Boeiende verhalen zeg wat jullie daar allemaal beleven echt mooi.!
    tja en wij maar denken dat jullie 'savonds braafjes limonade drinken ben benieuwd hoe jullie hier uit komen :) . Geniet ervan allebei echt leuk hoe het jullie daar gaat.!

Grtjs, Marjo & Toon