Veiligheid

12 oktober 2016 - Vivo, Zuid-Afrika

Vanochtend te voet fencecontrol gedaan. Wat een belevenis was dit weer. Vandaag zijn we namelijk voor het eerst echt te voet bij onze rhino's geweest. Wow, da's toch ook wel even iets anders....ze waren er alle acht en als ze dan om je heen beginnen te rennen geeft dat toch wel even een apart gevoel. Sinds dinsdagavond is er iemand aan ons clubje toegevoegd, een Hongaar, nou die had het er even niet op. Dinsdagavond had Shawn ons weer meegenomen naar de rhino's. We zijn daar wel een dik uur geweest. Shawn, wij noemen hem "de rhinowisperer" lag daar gewoon op zijn matje op de grond, ongelofelijk. Heb er een foto van, die ik zal plaatsen. Francesco, het grote mannetje, kwam zelfs even kijken, wat Shawn aan het doen was, zo bijzonder, we hebben genoten. Maar goed, na de fencepatrol zijn we gaan eten en toen wij even aan het relaxen waren, kwam Shawn naar ons toe en vertelde ons, dat er op de farm waar wij vrijdag naartoe gaan een zwarte neushoorn was vermoord. Zo, die komt dan wel even binnen.....Shawn was gebeld door Tersia (onze contactpersoon). Tevens bleek later dat er in de East Cape ook een zwarte Rhino was vermoord zie (www.heraldlive.co.za/news/2016/10/12/19th-rhino-killed-east-cape/) Vrij kort daarna werd Shawn gebeld door de eigenaresse van de farm "Camilla", dat de controles opgevoerd moesten worden. "Camilla" belt sowieso elke dag om te informeren hoe het met de rhino's gaat. Shawn gaf aan dat het nu alle hens aan dek was. Nou en dan wordt het natuurlijk toch wel even spannend. Enkele mensen van de APU (Anti poaching Unit) waren vrij en wij vroegen of zij nu terug moesten komen van verlof. Shawn gaf aan dat Camilla hem hier nog over zou bellen. Het was in ieder geval fijn dat Shawn kon mededelen dat wij vanochtend nog hadden gepatrouilleerd en dat wij ze alle acht nog gezien hadden en dat zij alle acht in orde waren. Shawn gaf aan dat we vanmiddag eerst de waterleiding, die richting het rhinocamp loopt moesten repareren. Deze was kapot gemaakt door een wrattenzwijn (warthog/vlakvark) en dat we daarna in de toren aan in de zuidzijde zouden worden geplaatst met een portofoon en dat als wij dan voertuigen zouden zien stoppen, of mensen bij het hek zouden zien, dat wij dit dan door zouden geven. Dit zouden we dan doen tot het donker was, daarna zouden we snel even wat eten en vlak bij de rhino's weer gaan "waylayen" (zitten en luisteren en kijken of je verdachte dingen opmerkt). Hé, prima, daarom waren zijn we hier! Dus wij na de middagpauze, het was vandaag 45 graden... spullen opgehaald om de slang te fixen. De waterleiding zorgt namelijk voor de watertoevoer bij de dam van de rhino's. En het is heel belangrijk, dat zij kunnen drinken, maar ook dat zij regelmatig een bad kunnen nemen om af te koelen en tevens hun huid te voorzien van een modderlaag zodat teken minder kans hebben om zich vast te zetten. En als je dan ziet hoe die waterleiding gemaakt is..., echt op zijn Zuid-Afrikaans..... We maken het vandaag, want vandaag moet hij het doen en wat hij morgen doet, dat zien we dan wel weer. Men kijkt hier niet naar lange termijn oplossingen en da's voor ons wel moeilijk te begrijpen. Wij hebben het stuk kapotte pijp in ieder geval goed vervangen (lange termijn) maar de pijpleiding is lang, dus morgen kan het zomaar weer mis zijn op een andere plek. Wat grappig was, is dat baby Jack en zijn moeder ons van een afstandje stonden te bekijken. Hierna zijn we de neushoorns hooi gaan brengen maar dit keer was er niemand. We hebben het gras gedropt en zijn toen terug gereden naar de maingate, waar we onderweg gelukkig een aantal van onze rhino-vrienden tegenkwamen, want zo'n bericht maakt je toch wel een beetje ongerust. Ondertussen vertelde Shawn dat Camilla had besloten om mensen toch niet terug te laten komen van verlof om opbte schalen, huh?  Dat vonden wij toch wel een beetje raar, zeker omdat er nu juist gevaar dreigt. Wat ons ook mateloos stoorde is dat ons "bakkie" onze landrover, het telkens om onbekende reden het af laten weten. Onverantwoordelijk eigenlijk. Want stel dat je geconfronteerd wordt met een stroper of een jachtluipaard, die zitten er namelijk ook op deze farm, die sporen hadden we afgelopen zondag nog gezien... Nou dan kun je dus niet weg of er achteraan. Vlak voor de toren liet ons bakkie het weer afweten en moest er zelfs iemand van het maincamp komen om het bakkie te maken. Het was toen al bijna donker. Het bleek uiteindelijk distributieriem te zijn, die door al het gehobbel was verplaatst. Toen wij bij de toren kwamen zei Shawn dat ons contact nu maar even via whatapp moest gaan. Tijd om een portofoon te halen was er namelijk niet meer, want stropers komen vaak tegen de avond naar binnen. Shawn zelf ging bij de dam staan, daar de rivierbedding de zwakste schakel is in de omheining. In januari, toen er hier ook een rhino was vermoord, waren ze daar ook naar binnen gekomen. Enfin, dus wij de toren ingeklommen. Boven hebben we toen samen even overleg gehad over de gang van zaken. Wij hebben toen besloten, dat wij 's avonds niet mee zouden gaan "waylayen". Het is allemaal leuk en aardig, maar het moet natuurlijk wel verantwoord blijven!! Feit is namelijk dat er in de buurt weer een rhino is vermoord, feit is dat stropers zwaar bewapend zijn, feit is dat wij geen back-up hebben en krijgen, feit is dat wij hier de weg niet kennen, het " bakkie" het regelmatig af last weten en de communicatie is kak, want toen wij in de toren een verdacht voertuig wilde melden werkte de telefoon niet, kortom genoeg redenen voor ons om te zeggen, hier trekken wij de lijn. Wij vinden het onverantwoord en gaan vanavond met bovenstaande kennis dus niet in de Bush liggen. " Soms is het anders......"

1. Stijn:
    13 oktober 2016
    Wat een avontuur !
  2. Pieter en May:
    13 oktober 2016
    Nou lieve Monique.....we zijn er maar eens even bij gaan zitten....wat een golf van enthousiasme komt er van het scherm rollen met elk verhaal dat je plaatst. Prachtig zoals je al jullie belevenissen verwoordt en já, die gelukstraantjes van jou kunnen wij ons heel goed voorstellen!! Moniekske op haar best!! Je voert ons zo mooi mee dat we Afrika zo weer kunnen proeven en ruiken. En die foto's doen natuurlijk de rest. Maar ook heel verstandig dat jullie de risico's goed overdenken zoals je in het bovenstaande relaas al aanhaalt. Tip: vanavond lekker vanuit de lodge (een lodge voor jullie 2 alleen...doe maar decadent zég!) naar de betoverdende sterrenhemel kijken is ook een supermooie bezigheid, schemerkelkie erbij en de avond kan niet meer stuk! Baie veel genieten nog samen en heel veel lieve groeten en drukkies van ons, ook aan Esther.
  3. Schildermans reinilda:
    Monique : Ik lees met véééééééééééél plezier jou mooie reisverhalen
    Echt toppie !!
  4. Sylvie:
    14 oktober 2016
    Je hebt gelijk dat je die lijn trekt daar. Als ze willen dat je mee helpt met beschermen moeten er ook goede middelen zijn om elkaar te bereiken en moet de auto het doen... Maar wel diep, diep triest dat er weer zwarte neushoorns gedood zijn, die zijn er nog maar zo weinig... Wel indrukwekkend wat jullie daar allemaal meemaken. Doe voorzichtig maar geniet vooral. XXX
  5. Meneer stoofvlees:
    Hoi Monique en Esther.
    Met heel belangstelling, en ook een beetje watertandend!! Volgen wij jullie unieke (werk)vakantie. Het is ook goed om te lezen, dat jullie af en toe de juiste lijn trekken, want het blijft natuurlijk gevaarlijk met die stropers en de grote katten. De Fotokes zijn ook schitterend, en misschien dat wij volgend jaar weer naar Namibië gaan om Cheetahs te knuffelen. Zuidelijk Afrika blijft gewoon schitterend, en niet alleen om de big 5, maar ook de rest van de dieren en natuur. Geniet lekker van al die mooie dingen, en de uitgebreide ervaringen horen we wel na een veilige terugkomst van jullie.
    Greetz John en Sylvie